www.alkas.lt
Visose 27 Europos Sąjungos valstybėse narėse atlikto „Eurobarometro“ tyrimo duomenimis, kasdienėms kelionėms automobilį kaip pagrindinę transporto priemonę renkasi daugiau nei pusė – 53 proc. – europiečių. 22 proc. dažniausiai keliauja viešuoju transportu, 13 proc. eina pėsčiomis, 7 proc. važiuoja dviračiu, o 2 proc. kelionei renkasi motociklą.
ES šalyse padėtis skiriasi
Žvelgiant į atskirų valstybių rezultatus, paaiškėja, kad šalių rodikliai labai skiriasi. Lietuvoje automobilį ar motociklą kasdienėms kelionėms renkasi 49 proc., viešąjį transportą – 30 proc., pėsčiomis eina 13 proc., o dviračiu važiuoja 5 proc. apklaustųjų. Daugiausiai kasdien keliaujančių automobiliu ar motociklu yra Kipre – net 91 proc. Prancūzijoje, Airijoje ir Slovėnijoje asmeniniu transportu kasdien važiuoja 66–69 proc. gyventojų. Dažniausiai aplinkai draugiškas keliones pėsčiomis, dviračiu ar viešuoju transportu renkasi Latvijos, Vengrijos, Rumunijos, Slovakijos ir Bulgarijos gyventojai – automobilį ar motociklą šiose šalyse kasdienėms kelionėms renkasi tik 29–33 proc. apklaustųjų.
Gal ir smagu būtų visur nukakti pėsčiomis, deja, ne visada turime tiek jėgų ir laiko, o ir atstumai tarp kasdien aplankomų vietų kartais siekia keliasdešimt ar kelis šimtus kilometrų. Viešasis transportas, net jeigu ir galėtume jį rinktis dažniau, gelbsti taip pat ne visada. Nejaugi belieka ir toliau važinėti automobiliu ir „nuodyti“ miestus išmetamosiomis dujomis? „Žaliosios“ energijos entuziastai jau beveik dešimtmetį puoselėja kitą idėją – Skandinavijos, Vakarų Europos šalys jau važinėja elektromobiliais ir džiaugiasi švaresniu oru, tylesne aplinka. O kaip yra Lietuvoje?
Siūlo įsigyti Lietuvoje suprojektuotą elektromobilį
Kalbos apie elektromobilius Lietuvoje netyla jau bene penkerius metus. Tokių automobilių entuziastai pernai liepą susibūrė į Lietuvos elektromobilių asociaciją ir ėmėsi aktyviai skatinti elektromobilių pramonę bei elektromobilių paplitimą Lietuvoje. Rezultatai matyti jau šiandien – pernai spalį vienas asociacijos narių užregistravo pirmąjį savadarbį elektromobilį, o šių metų gegužę pristatytas ir pirmasis serijinės gamybos elektromobilis „Toyota Aygo EV“.
Naujasis elektromobilis žavus visų pirma tuo, kad yra atkeliavęs ne iš tolimojo užsienio, o iš benzininio perdirbtas čia pat, Lietuvoje. Didžiąją elektromobilio agregatų ir sprendimų dalį įgyvendino Kauno rajone, Biruliškių kaime įsikūrusi bendrovė „Elinta“. Naujasis elektra varomas automobilis pristatytas šiais metais gegužės 6–8 d. „Litexpo“ parodų centre vykusioje parodoje „ALT 2011“.
Važiuoti pro degalines ir juoktis
UAB „Elinta“ projektų vadovas ir Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas Laurynas Jokužis pasakojo, kad pilnai įkrautas naujojo elektromobilio akumuliatorius leidžia nuvažiuoti daugiau nei 160 kilometrų, o tokia kelionė kainuoja apie 5–6 litus – bene penkis kartus mažiau, negu kainuotų tokį atstumą keliaujant benzinu varomu automobiliu. Elektromobilio akumuliatoriui, priklausomai nuo įkrovimo technologijos, pilnai įkrauti reikia 2–8 valandų, o didžiausias jo galimas greitis – 150 km/val. „Vienas didžiausių elektromobilio privalumų – važiuodamas pro degalines gali juoktis iš vis labiau augančių degalų kainų“, – šmaikštavo L. Jokužis, trejus metus važinėjęs hibridiniu automobiliu, o dabar persėdęs prie elektromobilio vairo.
Degalines pakeis įkrovimo stotelės
Paklaustas, ko trūksta, kad elektromobiliai Lietuvoje išpopuliarėtų, elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas teigė, kad pirmiausia turėtų būti mažesnė elektromobilio kaina. Šiuo metu naujasis modelis kainuoja apie 100 tūkst. litų ir yra triskart brangesnis už tokius pat benzininius modelius, ir, nors atsiperka per 7–8 metus, vis dėlto yra sunkiai įperkamas net labai elektromobiliais besižavinčių entuziastų. „Kainą sumažinti padėtų valstybės parama, pavyzdžiui, mažesnio PVM mokesčio taikymas. Kitas svarbus dalykas – elektromobiliams reikia specialių įkrovimo stotelių, kurių šiuo metu Lietuvoje trūksta“, – sakė L. Jokužis.
Tačiau įkrovimo stotelių trūkumas neturėtų atbaidyti tų, kurie jau pasiryžo keliauti „švariau“. Pirmoji įkrovimo stotelė atsirado netgi anksčiau nei pristatytas pats elektromobilis – ji prie Kauno savivaldybės sumontuota dar balandžio pabaigoje. Tikimasi, kad įkrovimo stotelių tinklas sparčiai plėsis.