Kiekvienas Lašas svarbus – tokiu kampu į pasaulį žvelgia verslininkas Vladas Lašas, bendrovės „Skubios siuntos“ įkūrėjas. Netradicinis požiūris ir gyvas noras pakeisti pasaulį ne tik padėjo jam sukurti savo verslą, bet ir įkvėpė nepaprastiems nuotykiams bei svajonėms – įkopti į didžiausias viršukalnes, apsilankyti TED konferencijoje ir netgi užkariauti kosmosą.
Kas žino, galbūt net pradėti su kosmoso užkariavimu susijusį verslą Lietuvoje. Juk savo „Skubias Siuntas“ verslininkas įkūrė taip pat ne pačiu dėkingiausiu laiku.
Bendrovę „Skubios siuntos“ įsteigėte per pačią Lietuvos kovą už nepriklausomybę – 1990 metais. Kaip susidorojote su sunkumais?
Kiekvienas iššūkis nepasakyčiau, kad buvo sunkumas, tai greičiau įdomus nuotykis, kur reikėjo rasti išeitį. Pavyzdžiui, teko dviračiu vežti siuntas į oro uostą ir atgal, pačiam skristi ir vežti siuntą. Norint užsiimti skubių siuntų verslu, teko ieškoti ryšių su Vakarais. Pirmiausia užmezgiau ryšius su JAV lietuviais, o po to kreipiausi į užsienio šalių atstovybes, kurias apėjau Maskvoje.
Bet juk tuo metu buvote dėstytojas Technologijų universitete. Kas paskatino griebtis verslo?
Visą laiką norėjosi daryt ką nors naujo ir įdomaus, turėti galimybę sukurti didelius pokyčius. Pirmojo verslo tiesiog reikėjo keičiantis situacijai ir galimybėms. Dirbant Technologijos universitete, pirmą kartą nuvažiavau į JAV, konferencijoje Amerikos lietuviai sakė – su jumis nei mokslo, nei verslo nepadarysi – grįšit atgal ir su jumis ryšio nebebus. Todėl aš suradau būdą, kaip apeiti tuometinį sovietinį paštą ir siųsti per privačią firmą įvairius laiškus ar siuntinius, kad adresatą jie pasiektų laiku. To būtinai reikėjo, nes sovietinis paštas turėjo juokingą ypatybę – kvietimus į konferencijas dažniausiai gaudavau joms jau pasibaigus. Dėl to ir įkūriau siuntų tarnybą – pirmiausia suradau kaip pačiam išsiųsti siuntinius į pasaulį, o po to supratau, kad ir kitiems to reikia.
Kuo verslininko kėdė skiriasi nuo dėstytojo?
Dabar reikia daug kur skubėti, greitai priimti sprendimus. Dalyvaudamas kokiuose nors moksliniuose tyrimuose turi žymiai daugiau laiko, taigi ir daugiau galimybių priimti teisingą sprendimą, o versle reikia daugiau atsakomybės, daugiau greičio ir supratimo, kad niekada negalėsi visiškai tiksliai nuspręsti nepriimdamas jokios rizikos.
Kuo įdomi buvo verslo pradžia ir kaip verslas augo iki šių dienų?
Mūsų verslas buvo tuo įdomus, kad nereikėjo didelių išankstinių investicijų – tiesiog dirbi ir užsidirbi, pradedi plėstis. Taigi tai buvo mano ir dviejų draugų pradėtas verslas praktiškai be jokio pradinio kapitalo. Po to verslas plėtėsi, tapo profesionalesniu. Įeidami į tarptautinį GPS kompanijos tinklą labai daug ko pasimokėme. Tad svarbiausia, manau, yra ne pati verslo plėtra, bet mūsų pačių augimas mokantis.
O su krize kaip jūsų įmonė susitvarkė?
Kiekviena krizė duoda daugiau galimybių nei problemų. Krizė verčia verslą persitvarkyti, tobulintis, o tai gelbsti nuo stagnacijos. Krizė priverčia orientuotis daugiau į pasaulį, o ne tik pasitikėti buvusiais ryšiais, o tai labai padidina verslo galimybes. Per paskutinę krizę mes ėmėme daugiau orientuotis į elektroninę prekybą, kuri dabar pasaulyje tik auga. Todėl manau, kad iš daugelio situacijų visada galima rasti išeitį. Pelnas gal šiek tiek krito, bet visą laiką mes išsilaikėm pelningi.
Dalis jūsų verslo sprendimų pateko į britų vadovėlius. Kokie sprendimai sudomino britus?
Mes jiems papasakojome, kaip prieš keletą metų darėm projektą „pasiskirk atlyginimą pats“. Ši mūsų metodika kaip tik patiko vadybos vadovėlio autoriui. Ši idėja man kilo perskaičius knygą „Eretikas“, kur yra daug naujų idėjų. Panašią idėją siūlyčiau ir Lietuvai – „pasiskirk mokesčius pats“. Negalima žmonėms sakyti, kad tam ar anam nėra pinigų, tuos pačius dalykus galima pateikti daug įdomiau ir konstruktyviau. Labai padeda paprasčiausias nusiteikimas eksperimentuoti, išbandyti naujienas. Daug idėjų atradau TED konferencijoje, kurioje dalyvavau prieš metus.
O kokiais darbo principais vadovaujatės savo versle?
Sveiku protu. Ne visada lengva paaiškinti, kas yra sveikas protas. Tai matosi pagal priimtus sprendimus, tačiau lengviausia vis dėlto pamatyti, kai sprendimai priimti nesilaikant sveiko proto. Yra toks angliškas posakis „ Sveikas protas nėra toks paplitęs“, tad tie natūralūs, savaime aiškūs sprendimai nėra tokie jau dažni.
Ir galiausiai, ką patartumėte verslą Lietuvoje norinčiam pradėti naujokui?
Labai geras indikatorius, kai matai, kad tau pačiam reikia kažkokio dalyko. Tuomet atrandi būdą padėti sau, o tada suteiki šią paslaugą ir kitiems. Kita vertus, labai padeda , jei į verslą nežiūri siaurai, o žiūri plačiau – jei priimi sprendimą pradėti kažkokį verslo modelį, tai turi padaryti tą taip gerai, kad tai būtų tinkama ne tik Lietuvoje, bet žymiai plačiau. Dar labai svarbu yra suburti gerą komandą, kur kiekvienas padėtų vienas kitam mokytis ir tobulėti. Komandoje reikia suburti daug geresnius už save, kad papildytų tavo paties trūkumus.